Markarbete & gymnastikhoppning

som rubiken lyder, det blir markabete och gymnastikhoppning idag på min dressyrprins.
Dinaro är lite svag i bakdelen och bakbenen så idag har jag läst som en tok på lite övningar idag som vi ska göra. 
Jag brukar nästan aldrig hoppa, ledsamt men sant. Kan ta ett litet kryss då och då för omväxlingens skull men nja. Jag tycker det är skitkul & tävlade hoppning när jag var yngre men tycker det är läskigt men det böjar ordna upp sig. Så tänkte dela med mig om dom två övningarna vi ska göra idag!
 
Övning 1.
Sätt ut en bom i mitten, kan bytas ut mot ett mindre hinder om så önskas.
Tanken är att du ska rida åttvolter. Två mindre volter samt två större, alltså variera.
varannan åtta gör man stor varannan liten. Hästen ska spåra dvs bakbenen ska gå i samma spår som
frambenen om jag fattat det rätt, detta ska göra hästen lösgörande & liksidig. Man kan även öva på galoppbyten
alltså man gör åttvolter i galopp, över bommen och byta galopp osv. Kan hästen ej galoppbyten än kan man sakta av innan bom, skritta över bommen sen fatta ny galopp. Så egentligen två övningar i en, kanon!
 
 
Övning två.

Börja hoppa på böjt spår 
De allra första sprången kan du ta på böjt spår genom att rida några varv på mittenvolten - över den lilla oxern och de båda bommarna. Försök att hitta ett jämnt och balanserat tempo och gör inte för stor affär av själva hindret. Byt varv efter ett par gånger.

Korta galoppsprång 
Därefter kan du rida rakt igenom serien på långsidan två eller tre gånger. Den är egentligen byggd för tre normala galoppsprång, men med låga hinder (60-70 centimeter) kan du i en kort men aktiv galopp rida på fyra. När hästen klarar av att gå på fyra galoppsprång utan att komma för nära något av hindren är det dags för nästa utmaning!

Volt mitt i serien 
Nu kan du, ett par gånger, testa att hoppa serien men ta ett varv på mittvolten efter oxern (se skiss nr 1). Här gäller det att hästen verkligen lyssnar på dina hjälper och inte bara "brötar på" framåt. 
Ge därefter hästen en rejäl skrittpaus och passa samtidigt på att vända på oxern så att serien hoppas från andra hållet. Hoppa igenom serien någon gång så att hästen får vänja sig vid den nya riktningen innan du höjer hindren (kan ligga på runt en meter).

Hoppning på båge 
Den sista övningen går ut på att du rider igenom serien på tre galoppsprång så att hästen får gå i normal tävlingsgalopp. Efter sista koppelräcket rider du an på hindret som ligger på diagonalen och försöker att få hästen att byta galopp över hindret. Galoppera sedan i en mjuk båge, runda bommen och hoppa nästa diagonala hinder (se skiss nr 2). Bryt av till trav efter hörnpasseringen.

Test av att hjälperna fungerar 
Här får du ett kvitto på att hjälperna fungerar som de ska, samtidigt som hästen får en mjuk och trevlig resa genom serien och över de efterkommanden hindren. Hoppa inte för många gånger och se till att hästen får en rejäl nervarvning efteråt!

 

 
 Detta ska bli sjukt kul och är supertaggad!
Nått vi behöver öva på är just lydnad och stärka.
Han behöver lyssna på mig och mina förhållningar.
Så önska oss lycka till!



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

dressyrjjossan

Här kommer ni kunna läsa om min utveckling & mina hästar utvecklig, resa, och allt som har med vardag att göra

RSS 2.0